Tuesday, June 18, 2013

Pengalaman ber-VIVA

#Assalamualaikum

Alhamdulillah,selesai sudah pembentangan projek sarjana muda pada tengahari tadi.
Suatu pengalaman yang cukup bermakna buat diri ini, walaupun rasa nak menangis je lepas selesai pembentangan tadi.Kenapa?hemm.

Tips Persediaan sebelum pembentangan

Slides presentation


  • Pastikan menggunaakan slides yang ringkas.Seperti di UTM, kami dikehendaki menggunakan slides yang mempunyai logo UTM.And no worries lah,UTM ada banyak slide cantik-cantik,pilih je ikut citarasa masing-masing.U lain sama gak kot.
  • Isi kandungan di dalam slides perlulah yang penting sahaja dan elakkan daripada meletakkan perkara yang tidak berapa penting sebab kemungkinan korang akan disoal.Jadi ingat yang penting sahaja. Antara isi di dalam slides adalah pengenalan, latar belakang kajian, latar belakang masalah,objektif kajian,kepentingan kajian, kerangka teori(kalau ada guna), bab 3, dan hasil dapatan serta perbincangan. Untuk bab1 dan 3, buatlah dalam bentuk mind map ke,point ke dan elakkan dari tulis ayat panjang-panjang.Untuk bahagian perbincangan bab4, boleh la nak tulis ayat panjang sikit tapi janganlah terlalu panjang.
  • Warna tulisan atau mind map buat warna soft2 je.
  • Jumlah slides depends,ada orang cakap the less the better.Macam aku,buat 31 slides je.
Pembentangan
  • jangan baca slide
  • ingat flow slide dan kandungan dalam slide
  • eye contact dengan penilai
ok.tips2 ni pun hasil daripada meng-google jugak.hehe

Baiklah.mari cerite pulak pengalaman viva tadi.

Oh ye,sebelum present bersemangat lak konon nak present dalam BI.Call mak, mak pun cakap ok je present je dalam BI.Then, try and rekod suara, dengar suara macam mendatar je macam baca buku.Tak tahu la kenapa sebab tiap kali present BI pun memang aku secara automatik akan menjadi sangat polite dan formal.he.Maka, aku decide present dalam BM walaupun pada permulaannya sukar nak translate term BI ni.ye tak tipu.Ok untuk viva tadi teruk juga la anak-anak buah mr.f(including me) ni diserang oleh pensyarah penilai.Diserang dengan bertubi-tubi soalan.peh.Sampai blur dan tak tahu nak cakap ape.

Kesian dekat member aku yang 1st sekali present ni la.Setiap seorang peruntukan masa 30 minit.20 minit untuk sesi pembentangan slides dan 10 minit lagi untuk sesi soal jawab.Member aku ni present slides betullah dalam 20 minit, tapi dia punya Q&A session 40 minit kot.Kire total masa dia present 1 jam.Lama gile,sebab tu lah bila giliran aku, waktu tengahari pensyarah penilai macam dah tak larat dah.Lapar katanya.Disebabkan kitorang ni buat kaedah kualitatif, maka banyak lah ketidakpuasan dari pihak panel terhadap kajian kiotrang ni.yela.mana bukti itu ini.haii..malas la nak cite panjang sangat.kiki.

Waktu giliran aku pulak, mungkin pensyarah dah penat jadi dia sempat tanya 3 soalan macam tu je.Soalan pertama je aku jadi macam blur.#eh.macam mana dia tahu sampel aku ni pelajar 4s_#sebab aku memang tak nyatakan pun,mungkin kawan aku yang turn awal dah tercakap kot.lepas tu tanya ni subjek multimedia apa.aku boleh pulak jadi blur kejap lupa nama subjek tu.naseb lah kawan aku tolong.soalan kedua pun dia mempertikaikan macam mana ini,macam mana itu dan kenapa kajian kawan dengan kawan awak..blaa..bla.-adehh.masa tu aku diam je,sbb xd jawapan untuk soalan tu.sebab nak tipu tak boleh,nak cakap dengan jujur pun tak boleh, jadi senyap je la.

eh.kejap. baru teringat time present tu,aku tunjuk slides yang tak diedit.Sepatutnya tunjuk slides yang telah diedit oleh SV,tapi disebabkan dah ter-save dalam pendrive slide yang tak diedit..maka slide tu lah yang aku bentangkan.kiki.Perasan pun waktu tengah tunjuk slide temu bual,siap aku boleh tekan back balik.eh.eh.mane slide yang ade perkataan adressing...ha.keep calm.dan aku pun proceed je dan teruskan dengan gaya konfiden(err).

Balik pula kepada sesi Q& A, soalan yang ketiga boleh jawab.waktu last tu ada lah penilai cakap kajian awak dengan kawan2 awak..bla..bla..sentap dengar.apa yang aku nampak penilai macam tak berapa nak puas hati lah dengan kajian aku dengan kawan-kawan aku. Penilai tu pun cadang tambah itu..ini.Aku hemmm je .Dalam hati-- tak kuasa da weyhh.cukup2 da la.kiki.Balik tempat duduk,feeling like..wuuuu..nasib dapat kata-kata pujian dari kawan-wei,persembahan(pembentangan slide) kau tadi ok ah,teratur je,aku suke.Yey.inhale.bagi air mata  masuk kembali.hehe.Tq m_.aku doakan ko jadi menteri pelajaran suatu hari nanti.eh.

persoalannya-agak2 berapa markah penilai bagi ye.mudah2an markah yang diberikan adalah yang terbaik.amiin


No comments:

Post a Comment