rph versi revise semula
RANCANGAN
PENGAJARAN HARIAN
Masa
: 9.45 am -10.25 am
Kelas
: 4ST2
Tajuk
: BAB 4 Penaakulan Matematik
Objektif Pembelajaran
: Melaksanakan operasi yang melibatkan perkataan “tidak” atau
“bukan”,
“dan” dan “atau” pada pernyataan.
Hasil Pembelajaran : Pelajar
dapat menentukan kebenaran atau kepalsuan sesuatu
pernyataan
yang merupakan gabungan dua pernyataan
dengan
perkataan “dan”
Set
Induksi: Guru bercerita mengenai mesin ‘polygraph’ yang
digunakan untuk menentukan kebenaran kata-kata atau pengakuan seseorang. Di
dalam Matematik juga, kebenaran dapat ditentukan dan pelajar akan pelajari pada
hari ini.
Aktiviti:
1) Guru menerangkan konsep dengan memberi contoh
‘pelajar A memakai cermin mata dan pelajar B memakai cermin mata’.Guru bertanya
adakah betul kedua-dua pelajar itu memakai cermin mata. Contoh yang kedua, pelajar C dan D suka bersukan( yang sebenarnya
pelajar D tidak suka bersukan), jadi guru bertanya adakah benar pernyataan guru
itu.Jika salah, pelajar perlu memberi sebab.
2) Guru menulis jadual kebenaran di papan putih.
3) Guru membahagikan pelajar kepada dua kumpulan .
Satu kumpulan akan membuat pernyataan palsu dan satu kumpulan lagi akan membuat
pernyataan betul.
4) Guru menerangkan cara menentukan pernyataan yang
baharu dibentuk sama ada benar atau palsu.
4) Guru memilih pernyataan dari beberapa orang
pelajar dan meminta pelajar menyatakan kebenaran atau kepalsuan daripada
gabungan dua pernyataan berikut.
5) Guru memberi soalan latihan.
Penutup:
Guru bertanya pelajar apakah syarat-syarat yang menyebabkan gabungan pernyataan
menjadi benar dan palsu. Guru membuat kesimpulan secara keseluruhan.
ABM
: Buku teks.
Refleksi:
*bilangan pelajar yang kuasai objektif * kekuatan pdp cikgu
Komen:
-
Buat aktiviti dulu, kalau ada masa buat
latihan pengukuhan( bertulis di papan putih)
-
Belajar cara nak tackle pelajar
-
Refleksi jangan guna peratus,guna nombor
kuantitif
-
Bertanya soalan pada pelajar yang pasif
-
Daripada jawapan, boleh bertanya lanjut
lagi kepada pelajar
-
Teknik penyoalan, boleh guna induksi
No comments:
Post a Comment